Allegro SMART – adresy e-mail w paczkomatach

Od 4 września 2019 roku Allegro.pl wprowadza zmiany w zakresie usług SMART. Allegro.pl nie będzie przelewać sprzedającemu kwoty za przesyłkę, tylko za zakupiony produkt.

Według opisu przewoźnik nie powinien wystawić faktury za taką przesyłkę pod warunkiem, że zostanie przekazany pełny adres e-mail przypisany do zamówienia w serwisie Allegro.pl (e-mail z plusem). Należy pamiętać, że są zdefiniowane dopłaty, które mogą być naliczone przez InPost (więcej na stronie Allegro: tutaj)

Na początku zmiany mają dotyczyć tylko rozliczenia za Allegro Paczkomaty oraz Paczkomaty 24/7.

Przeczytaj na stronie Allegro.pl: https://allegro.pl/pomoc/dla-sprzedajacych/informacje-dla-sprzedajacych/allegro-smart-zmiana-sposobu-rozliczania-kosztow-przesylek-inpost-wq3Mxx1vMf2

A co na to ProstaPaczka?

ProstaPaczka sama nie pobiera adresów e-mail z Allegro.pl, a tworząc listy przewozowe wykorzystuje dane zgromadzone w oprogramowaniu sprzedażowym (Sello, Subiekt, WAPRO, inne). Tak więc podstawowym warunkiem prawidłowej pracy PP2 jest posiadania adresu e-mail w zamówieniu, w postaci wymaganej przez Allegro.pl i przewoźnika.

Techniczne z naszej strony wskazane jest korzystanie z integracji z API InPost ShipX a nie z api.paczkomaty.pl (zakładka PACZKOMATY / ALLEGRO INPOST). Jeżeli jeszcze nie korzystasz z InPost ShipX, to koniecznie się szybko przesiądź (jak się przepiąć na API InPost ShipX?). Tylko w API ShipX poprawnie działa przekazywanie adresów e-mail z plusem.

Sello a pełne adresy

Sello (od wersji 1.31.3) wprowadziło zmianę w pobieraniu transakcji i zaczęło umieszczać kodowany adres e-mail z plusem w adresie dostawy transakcji. Adres ten domyślnie przenoszony jest jako adres wysyłki paczki.

W PP2 w wersji v19.7.7 dodaliśmy pobieranie tego adresu i traktowanie go jako adresu priorytetowego. Tak wiec jeżeli e-mail znajdzie się w odpowiednim miejscu to zostanie przekazany przewoźnikowi.

Subiekt GT

Jeżeli przygotowujesz przesyłki z systemu Subiekt GT, upewnij się, że adres e-mail wymagany przez Allegro.pl wstawiany jest jako domyślny adres e-mail kontrahenta wskazanego na zamówieniu.

Subiekt GT - kartoteka kontrahenta
Subiekt GT – kartoteka klienta – miejsce skąd ProstaPaczka pobiera adres e-mail do generowania etykiet kurierskich

Subiekt nexo

Jeżeli przygotowujesz listy z systemu Subiekt nexo, zweryfikuj czy adres e-mail wymagany przez Allegro.pl wstawiany jest jako kontakt na karcie klienta wskazanego na zamówieniu / dokumencie.

Subiekt nexo - karta klienta

WAPRO Mag

Jeżeli używasz systemu WAPRO Mag do obsługi sprzedaży, sprawdź czy adres e-mail znajduje się w kartotece klienta.

WAPRO Mag - kartoteka klienta - adres e-mail

Systemy dedykowane / PP Etykieta

Jeżeli przeprowadziliśmy dla Ciebie integrację z wykorzystaniem PP Etykiety, to była ona na pewno indywidualna i nie możemy jednoznacznie stwierdzić czy będzie wstawiany odpowiedni adres e-mail.

Musisz przeprowadzić weryfikację samodzielnie lub skontaktować się z nami w celu umówienia się na zdalne wsparcie.

Jak się upewnić?

Jako że kontrola jest najwyższą formą zaufania, zawsze zalecamy samodzielne sprawdzenie czy przekazywany jest odpowiedni adres e-mail.

Aby wykonać taką weryfikację należy:

  • uruchomić eksport z uprzednią edycją danych aby otworzył się formularz listu – należy w nim zweryfikować czy adres e-mail jest taki sam jak wymagany przez Allegro.pl, lub/oraz
  • włączyć logowanie komunikatów i samodzielnie sprawdzić logi, lub/oraz
  • sprawdzić w systemie przewoźnika (po przygotowaniu listu przez PP) czy wstawiony jest odpowiedni adres e-mail

[Edytowane 2019-08-28]

Jakie jest ryzyko?

Jako, że jest to nowa forma opłacania przesyłek allegro, zakładamy że dojdzie do jakiś problemów. Błędy zdarzają się zarówno Allegro, InPostowi, produktom ERP oraz nam. Jeżeli dojdzie do sytuacji, że na fakturze z inpostu pojawi się opłata za taką przesyłkę, to nie będzie łatwego sposobu udowodnić co się faktycznie stało. W naszej opinii ciężko będzie InPostowi udowodnić cokolwiek.

Dlatego też zalecamy, aby:

  • Zapisywać kopię etykiety (te pobierane przez PP2 są pobierane bezpośrednio od kuriera – jak kurier je usunie, to nie będą dostępne,
  • Włączenie logowania komunikatów i zdefiniowania czasu ich usuwania na jakieś 90 dni.

W ten sposób będzie można odnaleźć to co było faktycznie przekazane InPostowi. Nie będzie to łatwe, ale zawsze będzie to jakaś możliwość. Nie pozwoli to na pełną diagnostykę problemu, bo nie będzie znany stan pozostałych systemów (Allegro/ERP), ale da jakiś punkt odniesienia.

Informacje o wymienionych wyżej funkcjach można znaleźć w instrukcji panelu Administracyjnego.