Twój sklep internetowy już działa, lista produktów uzupełniona, a towar w magazynie czeka na klienta? W takim razie czas postawić sobie pytanie: co zrobić, żeby użytkownicy dostrzegli Twoją stronę i kliknęli „kupuję”? Poniżej prezentujemy najczęściej stosowane sposoby promowania sklepu internetowego w sieci.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Zacznijmy od pozycjonowania w wyszukiwarkach, które jest aktualnie podstawą internetowego marketingu. Celem pozycjonowania jest osiągnięcie jak najwyższego miejsca na liście wyników wyszukiwania, gdy użytkownik wpisze frazy związane z Twoją działalnością. Pozycjonowaniem zajmują się firmy działające w branży SEO/SEM, ale jeśli masz sporo wolnego czasu, możesz też zająć się tym samodzielnie.
Jeśli chcesz, by Twoja strona pojawiała się na szczycie Google, musisz zadbać o dużą ilość merytorycznej treści. Właśnie dlatego tak wielu przedsiębiorców prowadzi firmowe blogi. Regularne publikowanie artykułów, budowanie linków pomiędzy tekstami, dodawanie odnośników do produktów i stron kategorii – to wszystko sprawi, że Google lepiej oceni Twoja witrynę. Niezbędne będą też rozwinięte opisy towaru i sklepowych działów. Pamiętaj, że wszystkie treści muszą być unikalne! Wyszukiwarki nie znoszą plagiatów.
Drugim filarem pozycjonowania jest zbieranie linków zewnętrznych. Gdy komentujesz lub wrzucasz artykuł na branżowy serwis, nie zapomnij dodać odnośnika do własnej strony. Wyszukiwarki śledzą linki i jest to czynnik istotnie wpływający na pozycję w wynikach.
Merytoryczne artykuły na firmowym blogu
Częściowo już odpowiedzieliśmy na pytanie o to, dlaczego warto wrzucać na stronę merytoryczne treści. Blog i zakładka „Artykuły” mają jednak więcej plusów. Najważniejsze z nich to:
- Dostarczanie atrakcyjnej treści, która sprawi, że użytkownik Cię zapamięta i wróci do Ciebie przyszłości.
- Budowanie autorytetu – występujesz w roli eksperta.
- Dobry pretekst do budowania sieci linków wewnętrznych, a więc kolejny plus dla pozycjonowania.
Z tych samych powodów wiele osób decyduje się na zakładanie sklepowego forum. Zbudowanie bazy stałych dyskutantów nie jest łatwe, ale gdy już się uda, treści na stronie „tworzą się same”.
Promocja sklepu internetowego a media społecznościowe
Nie sposób mówić o reklamie bez mediów społecznościowych. Jeśli masz sklep, powinieneś założyć fanpage na Facebooku, a najlepiej też konto w innych serwisach, takich jak Instagram czy Twitter. Wykorzystaj konta w social media, by nawiązać interakcję z potencjalnymi nabywcami, linkuj do nowych artykułów na blogu i informuj o nowych promocjach (byle nie nazbyt często). Udzielaj się w grupach, odpowiadaj na komentarze i regularnie dodawaj nowe posty, a baza klientów zacznie się powiększać.
Landing page w służbie większej sprzedaży online
Masz już piękną, dopracowaną i łatwą w obsłudze stronę sklepu? Znakomicie. Teraz czas, by stworzyć… kolejne strony. Agencje interaktywne lub sami sprzedawcy często stawiają kilka dodatkowych witryn, tzw. landing page. To dodatkowe byty o własnym adresie, które można osobno wypozycjonować i wesprzeć ruch na stronie głównej lub osiągnąć inny ściśle określony cel. Landing page to zazwyczaj prosta strona nastawiona na realizację konkretnego zadania. Może nim być zachęcenie do kontaktu albo promocja konkretnego produktu.
Landing page często stosuje się również, by skorzystać z zalet pozycjonowania lokalnego. W tym celu najlepiej przygotować witryny z domenami zawierającymi nazwy miast lub dzielnic i optymalizować stronę pod frazy związane z danym regionem. To skuteczny sposób na skupienie uwagi internautów szukających produktu w pobliżu miejsca zamieszkania.
Płatne reklamy, Allegro, newsletter…
Oczywiście jest znacznie więcej technik promowania sklepu internetowego. Możesz skorzystać też z klasycznych metod, takich jak:
- Płatne banery albo reklamy AdSense (czyli treści automatycznie dostosowane do użytkownika).
- Allegro – obecność w serwisie aukcyjnym to nie tylko sprzedaż, ale też budowanie świadomości marki.
- Newsletter – zachęcaj użytkowników do podania maila, a następnie wysyłaj im ciekawe porady, indywidualną ofertę i od czasu do czasu reklamę nowego towaru.
Jeśli dysponujesz odpowiednim budżetem, opisane w tym artykule czynności wykona dla Ciebie agencja reklamowa. A jeśli zamiast pieniędzy wolisz zainwestować czas i wysiłek, wymienione działania możesz z powodzeniem prowadzić samodzielnie.
Programista, analityk IT i specjalista ds. projektów z wieloletnim doświadczeniem. Absolwent Politechniki Białostockiej i Politechniki Warszawskiej. Magister elektrotechniki z wieloletnim doświadczeniem w branży kurierskiej. Wykształcenie uzupełnione o studia podyplomowe oraz liczne szkolenia z zakresu zarządzania projektami IT, analizy IT oraz modelowania procesów biznesowych. Prywatnie miłośniki literatury fantasy i szczęśliwy ojciec.