Aby zacząć prowadzić sprzedaż online potrzebujesz strony internetowej, towaru i magazynu. Chyba że zdecydujesz się na dropshipping, wówczas możesz zapomnieć o dwóch ostatnich elementach. Czym dokładnie jest dropshipping, jak działa i kto powinien się na niego zdecydować?
Co to jest dropshipping?
Dropshipping jest modelem sprzedaży, w którym właściciel sklepu fizycznie nie dysponuje towarem, a zajmuje się jedynie czynnościami, które prowadzą do zawarcia transakcji. Innymi słowy, w dropshippingu prowadzisz stronę (lub konto na portalu aukcyjnych), ale magazynowaniem i wysyłką towaru zajmuje się firma, z którą współpracujesz, np. hurtownia. Gdy użytkownik dokona zakupu na Twojej platformie, przekazujesz zamówienie do dostawcy, a ten pakuje i wysyła produkt wprost do klienta.
Dwa typy dropshippingu
Jeśli Ty przyjmujesz zamówienia, a ktoś inny dysponuje produktami, to kto wystawia faktury i jest odpowiedzialny za ewentualne zwroty? Zależy to od rodzaju współpracy:
- Pośrednictwo – możesz działać jedynie jako pośrednik, a transakcja będzie oficjalnie zawierana pomiędzy dostawcą towaru a kupującym. Dostawca wystawia fakturę klientowi i jest w pełni odpowiedzialny za sprzedaż.
- Samodzielna sprzedaż – drugi model to transakcja zawierana między Tobą a kupującym. W tym wypadku odpowiedzialność za reklamacje i zwroty ciąży na Tobie. Jesteś również zobowiązany do wystawienia faktury klientowi.
Pierwsza opcja może się wydawać bardzo kusząca, ale w praktyce bywa kłopotliwa. Zwłaszcza wtedy, gdy chcesz oferować towar od kilku dostawców – wówczas każdy z nich musi wystawić osobną fakturę kupującemu. Może się też pojawić problem z rozliczaniem faktur, gdy na dokumencie będzie widniała kwota mniejsza niż zapłacona przez klienta, bo nie obejmująca Twojej prowizji.
Czy dropshipping się opłaca?
Dropshipping jest interesującym rozwiązaniem zwłaszcza dla osób rozpoczynających przygodę z e‑commerce. Początkujący sprzedawcy nie chcą tracić środków na wynajmowanie powierzchni magazynowej, a przede wszystkim na zakup towaru, który może nie znaleźć nabywców. W dropshippingu ograniczasz ryzyko, bo nie inwestujesz w towar z góry – składasz zamówienie dopiero, gdy klient kupi produkt u Ciebie. Dzięki temu możesz też przeznaczyć większe środki na marketing lub rozwój strony.
Niemniej dropshipping ma też wady. Największą z nich jest brak bezpośredniej kontroli nad ilością towaru i czasem wysyłki. Gdy Twój dostawca będzie spóźniał się z wysyłką, ucierpi Twoja marka. Może się również zdarzyć, że nie będziesz dysponować aktualnymi danymi co do liczby sztuk w magazynie i sprzedasz niedostępny produkt.
Programista, analityk IT i specjalista ds. projektów z wieloletnim doświadczeniem. Absolwent Politechniki Białostockiej i Politechniki Warszawskiej. Magister elektrotechniki z wieloletnim doświadczeniem w branży kurierskiej. Wykształcenie uzupełnione o studia podyplomowe oraz liczne szkolenia z zakresu zarządzania projektami IT, analizy IT oraz modelowania procesów biznesowych. Prywatnie miłośniki literatury fantasy i szczęśliwy ojciec.